söndag 10 juni 2018

Stararnas år – 12 par häckande!

För en vecka sedan skrev jag ett inlägg här på bloggen som handlade om starar. Jag berättade att jag hade tangerat rekordet med elva häckande par här i mina marker. Det har blivit ett väldigt speciellt år för stararna. Häckningssäsongen har varit utdragen under ovanligt lång tid. De flesta paren är klara med sitt beting. Ungarna har flugit ut och klarar sig nu själva. Men det är flera på gång. När jag gick min morgonrunda i ängarna hördes det hungriga ungar från holken i jättealmen i källarbacken och likaså från holken i höga eken mitt i Sorgedalen.
Men så dagens överraskning… Plötsligt upptäckte jag att en stare med mat i näbben ”dunkade” in i en holk som jag tidigare noterat som obebodd! I stora asken söder om brunnen. När jag försiktigt närmade mig hörde jag svaga pip från nykläckta ungar där inifrån. Alltså kan jag lägga ytterligare en häckning till mina elva och uppdatera årets antal till tolv!
Det är det nya rekordet! Tolv (12) häckande par här i Skog! Och som jag tidigare också nämnt – ytterligare två par hos mina grannar med var sin starholk i respektive trädgård. Fjorton par 2018!
Jag kan inte annat än att tolka detta som ett högre bevis för att mångfaldsprojektet får godkänt. I alla fall av stararna…


Relaterad länk:
http://sunebroman.blogspot.com/2018/06/stararnas-ar.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar