lördag 17 mars 2012

Lördag 17 mars


Äntligen blev det av! Idag har jag eldat en gammal rishög som jag byggt på under flera år. En riktig jätte. Tio meter lång, fyra meter bred och två meter hög... Det gick bra att få eld på ett par ställen i högen. Men eftersom den legat så länge har den blivit kompakt och har svårt att torka ur. Därför fick jag plocka från ytterkanterna och mata på efterhand i elden. Så jag tror jag flyttat mer än halva högen. Si så där 20-30 kubikmeter gammalt halvmurket ris. Spretigt och motsträvigt. Det tog hela dan och hela kvällen... och den kommer att brinna hela natten!
Det var ett jäkla slit faktiskt.. men nu är det som sagt äntligen gjort. Har kört några kärror med granris också. Från en luckhuggning i skogsbrynet. Granris brinner explosionsartat och har hjälpt till att få det gamla riset i högen att brinna bättre. Hjälp hade jag också av den sydvästliga vinden som blåste in friskt syre till elden.
Har levt på grillad korv med bröd hela dagen. Skönt att kunna stanna ute från morron till kväll och ha mat och dryck med sig.
I skymningen blev det som vanligt lite trastkonsert. Koltrast och taltrast gnolade lite försiktigt i den råkalla marskvällen. Och kattugglan tyckte nog att jag blev kvar lite för länge i hennes närhet så hon ropade högt och ljudligt för att påminna om att det är hennes revir.
Nu är jag grymt mör i hela kroppen. Troligen blir det trubbel när jag skall upp ur sängen i morgon... men inne i den värkande och mörbultade kroppen tältar det nöjda sinnet...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar