lördag 10 mars 2012

Kapat


Har kört kapning av klenved hela dagen idag. Började klockan 10 och slutatde klockan 19. Bränslet i kroppen: En tallrik havregrynsgröt, ett ägg, tre sillbitar, tre mackor med ost, skinka och paprika. Två stora koppar kaffe. Lunch kl 13 en halv liter nyponsoppa och två mackor. Middag kl 16 en halv liter nyponsoppa och två mackor.
Nu är ALLT kapat. Återstår bara ett par lass grov gran att klyva. Men den veden ligger fastfrusen i skogen... så den får vänta till nån kväll i veckan då det ju skall bli riktigt varma dagar.
Känns gôtt att ha klarat veden innan halva mars månad är till ända. Det har nog inte hänt nån gång förut som jag kan minnas.
Å så jäkla mycke... kommer att räcka minst två vintrar!
Högen är 15 meter lång, tre meter bred vid basen och cirka en och enhalv meter hög mitt på.
Just nu är jag ganska mosig och mör. Ont i ryggen, nacken, låren, armarna... Det tar på kroppen att arbeta med ved. Många rygg- och knäböjningar blir det... Veva runt med fem kilo motorsåg i timme efter timme... Men jag slipper gå på gym. Så jag spar några hundralappar på det. Och så får jag vara utomhus... och se resultat efter varje fyspass. Har hållit på sedan i höstas med att hugga. Hade tänkt göra en årsved med lövved. Avverkade några stora hasselbuskar och gjorde en kantzonsjustering på en remsa slåttermark. Men sen kom ju stormarna... och fällde spridda grova furor, granar och björkar... mer ved... Å så kom Vattenfall och gjorde röjning i kraftledningsgatan... mer ved...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar