lördag 28 maj 2022

Gräsklipp



Som ängsskötare har jag varje försommar klippt stigar i ytterkanterna av ängsvallarna. Stigarna markerar gräns mellan vallar och äng. Stigarna fyller flera funktioner. Den primära är att jag kan gå bestämda rundor för att följa växtligheten. Från stigarna har jag god överblick över slåtterängarna och kan se in bland örter och gräs. Stigarna blir mina botaniska vandringar. En runda i stort sett varje dag blir det. Dessa stigar har också varit både bra och nödvändiga då jag haft intresserade på besök. Framförallt för att slippa att få gräs och örter nedtrampade. Det har också blivit ett intryck av prydlighet som jag gillar. Och som känns fint att kunna erbjuda.

En annan viktig funktion som stigarna har är att de utgör ytterkantsmarkörer för maskinslåttern på vallarna. Den som kör den traktorburna slåttermaskinen vet exakt var gränsen går vilket gör det momentet både smidigt och säkert.

Jag har också med stigarna som gräns inneslutit ett par områden med stora jordfasta stenar. Dessa områden går inte att köra slåttermaskin på. De får istället slås manuellt med slåtterbalk och lie. Dessa ”öar” i vallarna har också kommit att lite av ”minireservat” dit insekter som blir hemlösa kan fly och finna en ”fristad” när slåttermaskinen slår av allt annat omkring. På dessa öar har jag på senare år spridit frö från ängarna… ängsvädd, ängsskallra och sommarfibbla.

Nu har jag gjort en liten investering. Kom över en begagnad gräsuppsamlare på Blocket till ett rimligt pris. Ett klipp, så att säga. Den samlar upp gräs samtidigt som jag klipper. Med den är det tänkt att jag skall tillvarata en del av det gräsklipp som jag tidigare inte kunnat nyttja.

Jag har många gånger både hört och läst hur bra det är med gräsklipp som täckmaterial och jordförbättring i grönsakslanden. Inte förrän nu har jag alltså hörsammat det påbudet. En upptakt för nya erfarenheter…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar