tisdag 2 mars 2021

Invanda procedurer





Det har blivit långt mellan inläggen här på bloggen. Senaste gången jag publicerade var den 10 februari och då med två bilder på kallbadhuset. Den ena bilden är tagen inne i entrén till badavdelningen och bilden som sitter där på väggen är ”min”. Föreningen har hedrat mig genom att göra en fototapet av en färgstark bild som möter besökaren direkt innanför dörren.

Nåväl! Inaktivitet på bloggen betyder inte inaktivt liv. Den släktforskning som jag startade i höstas har gripit tag i mig så till den milda grad att jag fullständigt glömt bort att skriva blogg. När jag ”jobbat” med att lägga och skriva släktens historiepussel har också ”behovet” att sitta vid datorn helt tillfredsställts.

Under vintern har jag lagt några dagar på att röja med röjsåg i ett självföryngrat bestånd av björk uppe vid Jönsalyckan. Där återstår en hel del arbete.

Naturvårds- och kulturmiljöprojekten pågår parallellt som vanligt. Buskröjning, trädbeskärning, kapning och klyvning av ved samt rishögsbygge har upptagit mycket av tiden. Skogsbeteshagen i Ingtagskullen har fått en del av den tiden. Som vanligt röjer jag manuellt i äng och hage så långt möjligt. Alltså med handsåg och yxa. Det tar sin tid men det tar sig väl ut. Och det är omväxlande för kroppen att krypa på knä med sågen. Kapa buskar och sly till ett lagom stort knippe att samla ihop och släpa till högen. Två högar ligger där uppe på kullen.

Ute på Bredåkern ligger det som skall bli årets påskbrasa. Den är ganska stor. Och framförallt kompakt. Byggt enligt min vanliga princip – tjocka änden upp.
Den fjärde högen har brunnit idag och jag har valt att illustrera brandförloppet i dagens ”bildrapport”. Längst ner i detta inlägg finns också en länk till den flera gånger upprepade proceduren.
I går körde jag en omgång vintertrimning. Det är också tidigare beskrivet men kort repeterat funkar det ungefär så här:
Ytor som sparats för att få blomma ut under sensommaren och som ej betats putsar jag vintertid med trimmer. Jag trimmar marknära så att även eventuell mossa får rejält med stryk. Sedan krattar jag noggrant. Så mycket löst växtmaterial som möjligt skall föras bort. Alltsammans läggs i kompost.

Förutom eldningen idag har jag hunnit räfsa ”vintertrimmet” från igår. Det har också blivit försiktig uppstart för lövräfsningen.
Det känns fantastiskt att ha kommit igång med detta så här tidigt. Inte utan att en blir lite ivrig. Jag är väl medveten om risken att köra slut på den vintertrötta kroppen i förtid. Det gäller därför att hitta vettiga, och mindre fysiskt krävande uppgifter att varva med.
Undrar vad det kan bli? Sannolikt lövräfsning…

Relaterade länkar

Elda ris på enkelt vis:
https://sunebroman.blogspot.com/2020/11/grunden-lagd.html

Vintertrim:
https://sunebroman.blogspot.com/2018/02/mossbranning-och-vintertrim.html
https://sunebroman.blogspot.com/2019/02/vintertrim.html

1 kommentar:

  1. Trevligt att du är tillbaka! Flitig som alltid med både det ena och andra!
    Spännande med din släktdokumentation och att det finns gamla dokument att hämta information från. Har själv inte några gamla brev eller liknande såvitt jag vet, någon verkar tyvärr ha rensat bort sådant.

    SvaraRadera