måndag 4 maj 2020

Denna tiden är att njuta

Trots kyliga och nederbördsfattiga dagar och nätter händer det massor i naturen. Björkarna har fått musöron. Lönnen blommar. Kabblekan som ett gult stråk längs hela bäcken sedan ett par veckor. Ovanligt ymnigt blommande.
Häggen har svällande knoppar beredda att slå ut vilken dag som helst. Svinroten härutanför i backen har redan börjat blomma så smått. Två utslagna. Att svinrot och vitsippa blommar samtidigt känns ovant.
I skymningstimman fångas himmelsljuset i förgätmigejens kalkar.

Fågelsången är väldigt intensiv morgon och kväll. När jag hämtade in morgontidningen hörde jag den första ärtsångaren. Han satt i samma buskage som förra året och ”kastade ärtor i en burk”. Svarthättor sjunger av och till hela dagarna. Vid lunchtid hördes en rödstjärt bortifrån Ringvägen och en dubbeltrast sjöng från den höga lindens topp. Korta, djupa starka toner.

Den svartvita flugsnapparen har fått hit sina honor från tropikerna. Nu har han massor att rådda med… driven till rena nippran. Till kvällen hörs flugsnappare från alla håll, lövsångare likaså. Gransångare, trädpiplärka, bofink, talgoxe, rödhake… och alla trastarna… Stroferna vävs i varandra till ett konstant sorl av röster. Just den här kvällen är en av de mest röststarka jag upplevt på väldigt länge…

Satt en stund på en av mina vilsamma bänkar uppe i Skog. Konstaterade plötsligt och  överraskat att stararna i holken vid vedhögen har börjat mata. Det tog en stund för mig att fatta att det redan är så långt gånget. Att våren är i försommarfas. Föräldrarna kom i täta turer. Det blir små portioner i början. Sannolikt kläcktes äggen under den gångna helgen. Följaktligen är ungarna redo för sina första flygturer lagom till ”himmelsfärdsdagen”. Tidigt i år. Normalt brukar det dröja till första veckan i juni.

För den som vill vara med när allt i naturen händer så gäller det att hänga med. Att vara ute mycket. Lyssna och spana… och nu, senare på kvällen, på väg ner till en nattliga vilan fann jag det synliga beviset för att det är ungar i holken!


Denna tiden är att njuta!

6 kommentarer:

  1. Det är härligt att vakna till när fåglarna börjar kvittra. Liiite tidigt kanske, men ett bra sätt att vakna på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Antingen njuta... eller öronproppar! :)

      Radera
  2. Jag njuter även jag på mina dagliga promenader, då fåglarna underhåller. Fast inte vet jag vad de heter precis....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte måste du veta ”vad” du hör... huvudsaken att du hör och njuter!

      Radera
  3. Min man har också läst fin text och uppskattar din kunskap. Han säger att våren är ca två veckor senare här. Igår kom den första sädesärlan. Många av de arter du nämner finns inte här.

    SvaraRadera