tisdag 10 april 2018

Lövkompost


Efter en sur och efterhängsen influensaliknande förkylning har livet nu sakta börjat återvända. Denna veckan har jag börjat med fagningen av ängarna. Har startat i lugn takt med backarna kring huset. Nu har jag också invigt min lövhäck. En påbyggnad på fyrhjulssläpet som ökat lastvolymen rejält. Betydligt mindre körande och därmed också mera effektivt. I vår har jag tänkt att begränsa eldningen och istället lägga det mesta lövet i den stora lövkomposten. Det innebär att jag kan räfsa även när det är lite fuktigt ute. Det för också det goda med sig att jag inte stör omkringboende med utbredda dimmor av lövrök. Kommer dock utföra en del mossbränning på vissa delar av arealen. Så en vår helt utan lövrök blir det inte. Till tröst för de som gillar den bouqueten...

Mera om mossbränning:
http://sunebroman.blogspot.se/2018/02/mossbranning-och-vintertrim.html


Mera om lastkapacitet:
http://sunebroman.blogspot.se/2017/09/hacken-full.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar