torsdag 25 oktober 2012

Tema: Journalistikens framtid

I kväll har jag varit på Bäckängsgymnasiet i Borås och lyssnat till ett panelsamtal om journalistikens framtid... "Janne Josefsson, SVT och Andreas Ekström, Sydsvenskan samtalar med BT:s chefredredaktör Stefan Eklund..." stod det i påannonsen...

Ganska stor del av kvällen ägnades åt att lyssna på Janne Josefsson som ett i hyperstressat tempo svor och rabblade programtitlar som han jobbat under och alla "framgångar" han haft... Ganska mycket historia alltså... och glidande bort från ämnet... så det blev inte så mycket över för att utveckla kvällens tema...

Möjligen att Andreas Ekström berörde något viktigt när han fick lite utrymme för att berätta om sin blogg som han startade 2005 under namnet "hemliga pappan". Där tog han upp det intressanta faktum att "var och en kan publicera sig själv" ...och berättade om hur intressanta samtal med bloggföljarna uppstod. Samtidigt som han också förtydligade att "man måste upptäcka för att förstå". Här berördes också hur möjligheten för läsarna att vara med och forma och styra innehållet blivit allt mera viktigt för att hålla läsintresset vid liv (gäller även tv där tittarna kan styra hur programmen skall bli).

Janne Josefsson hade ett tillspetsat inlägg där han påpekade att "Jorunalistiken är ett skrå med makt". "Allt präglas av media". "Det är bra med konkurrens". Och att "journalister är inte demokratiskt valda"...

Han berörde också det faktum att de som skall granskas finner på allt hårdare metoder för att "strypa" information. Till exempel genom att förbjuda anställda långt ner i företagsorganisationer att prata med journalister.

Frågestunden på slutet blev några få minuter... och i periferin av det komplexa temat...

Inte blev väl jag heller så väldigt mycket klokare av denna sittning. Fast jag fick ju se (och höra) Janne Josefsson live! Men han såg nog inte mig...

Så därför: Jag har min blogg och det är ett sätt för mej att jobba vidare med att upptäcka för att förstå... och då får jag också vara min egen ansvarige utgivare... för det saknas ju på de flesta forum på nätet... minsann... för den uppgiften har inte Google tagit på sig... eller...?

På vägen hem från Borås möts jag av det första snöfallet... ljuset från mina strålkastare reflekteras i kaskader av höstlöv och snö... allt blir som ett virrvarr framför mig... precis som en spegelbild av tankarna i mitt huvud... det mediala flödet, mångfalden, riktningarna....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar