söndag 28 oktober 2012

Jönsson, Boger och Rosenberg



Sidensvansarna svirrar högljutt från rymden. Höstsolen gassar. Ingrid Marie hänger djupfrysta på apeln. Själv sitter jag, kall om rumpan, på kökstrappan med en stor kopp välbryggt Festivita och ett par skinkmackor(!).
Har just varit hos Ove Jönsson i Rölle – Ariadne Antikvariat och inhandlat två klassiker. Den ena är Gustaf Bogers "Ulricehamns krönika", tryckt på Ulricehamns Tidnings Tryckeri 1951. Spontanköp – kunde inte motstå den. Den andra Erik Rosenbergs "Oset och Kvismaren", andra upplagan från 1934. Båda är tryckta med klassiskt högtryck, trådbundna med tunna pappärmar.
Det var främst Oset och Kvismaren som jag var ute efter. Den är en del av förberedelserna inför en vårexkursion till Närke.
Oset och Kvismaren är en av de böcker som jag läste i tonåren när fågelintresset behövde näring. Men jag har bara snuddat vid platserna i verkligheten. Nu skall jag läsa upp mig på ämnet och till våren skall vi finkamma området med lokal guide...

– – – – –

Ariadne ligger inne med cirka 40.000 titlar varav cirka 20.000 går att söka på deras hemsida på nätet. Spännande tycker jag!

Länk till Ariadne antikvariat:

1 kommentar:

  1. Spännande med med antikvariat. Har själv varit ute och letat efter Västgötahistorier och hittat ngr. exemplar. Kul att se hur området förändrat sig sedan Rosenbergs tid.

    SvaraRadera