tisdag 26 juni 2012

Sveriges vanligaste


Med cirka 15 miljoner häckande par är lövsångaren Sveriges vanligaste fågel. Här min närhet har jag sett flera matande vuxna fåglar. Ett bo har legat, på norrsidan om huset, alldeles utanför mitt köksfönster. De sista dagarna har trafiken varit väldigt tät med mat till de små.
Och idag var de ute! Fem stycken. Sittande lite varstans och prövade sina små stumpiga vingar. Duktiga faktiskt! Små korta turer på ett par tre meter i taget. Landade mjukt och fint. Lär sig fort. Storögt betraktade de mig när jag kom nyfiket nära.
Om 15 miljoner par lövsångare har fem ungar då blir det 75 miljoner lövsångarungar denna sommaren... Undrar hur många insekter det går åt varje dag för att de växa och hålla värmen? Många..., tänker jag...
Och undrar om de inte har börjat sjunga igen. Både lövsångare och bofink hör jag just nu genom min öppna köksdörr. Kanske hoppas de, precis som vi, på en lång och fin sommar, vädret till trots. Och satsar på en andrakull!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar