måndag 18 juni 2012

Spontanbesök



Idag har jag mest stått i källaren och jobbat med min fönsterrenovering. Plockar glas ur bågar och skrapar färg. Krigar med min ischias. Får ta korta pass och vila emellan. Vid 11.30 var det dags för förmiddagsfika. Stod med kaffemuggen på trappan och funderade på nästa steg... ...då... kommer en fågel och landar på mitt tvättstreck strax intill den ensamma klädnypan... en rödstjärt... mitt hjärta stannar under den korta stund den sitter där och våra blickar möts... Högvinst! Vet inte hur många år sedan det var som en rödstjärt syntes här senast men det är längesen...
Sedan på eftermiddagen fick jag åter finbesök. Då kom "Mulens marker" in genom källardörren. Tore Hagman och Åke Carlsson håller på med uppföljning av bokprojektet som gjordes 1985 och som publicerades 1987.
Jag blev helt enkelt tvungen att göra den jämförelsen också meddetsamma. Den svartvita bilden, som jag fotat av ur boken, tog Tore Hagman den 3 juni 1985 i Sôrjadal'n och den publicerades i "Mulens marker" 1987. Idag, den 18 juni 2012 tog han en ny bild från samma ställe. Kanske lite mera exakt samma ställe än min. Men som jämförelse 27 år senare funkar min bild bra...
Ingen igenväxning ännu i alla fall!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar