onsdag 9 oktober 2013

Olja i maskineriet





Här på gården står en gammal Grålle. En fyrcylindrig diesel från 1954. Det var min morbror som köpte den. Troligen har jag redan presenterat maskinen här på bloggen tidigare men måste ändå skriva några rader nu för att delge det aktuella läget.
Grållen har stått i vagnsskjulet under vinterhalvåret. Innanför traktorn har jag förvarat trädgårdsmöbler och lite andra sommarprylar. Så därför har jag tagit ut den på våren. I samband med det har det också blivit ett bra tillfälle att se om det gått att starta. För det mesta har det varit ett tålamodsprövande arbete att få igång den. Den gillar troligen inte att stå stilla halvårsvis.
I början av 2000-talet hängde vi på den gamla enskäriga plogen och plöjde upp en liten lycka för att så viltåker... Men, som sagt, det var rätt längesedan nu.
Häromdagen fick jag lite inspiration. Borde prova att skära upp några fåror. Efter rätt många försök gick traktorn äntligen igång. Jag backade intill för att hänga på plogen... men samarbetsviljan var låg... Hydraulen funkade inte och vid närmare granskning av oljestickan i tråget visade den sig vara helt torr. Alltså slut på olja. Och därmed ingen lyftkraft.
Under den tid som traktorn varit i min  ägo har jag inte fyllt på en enda droppe olja någonstans... en svårbegriplig kombination av ointresse och slarv...
Nu blev det dock helt tvunget att ta tag i det faktum att olja är livsnödvändig. Efter några telefonsamtal och lite rundfrågning fick jag klart för mig, både var oljan skulle fyllas på, vilken kvalitet som gäller och var jag skulle få tag på den.
Det finns tre oljepåfyllningsställen. På bild tre uppifrån syns två av dessa. Till vänster om växelspaken är påfyllningspluggen till växellåda, kraföverföring och hydraul. Samma påfyllning till alla tre funktionerna! Smidigt och rationellt. På tornet framför växelspaken sitter nästa påfyllningsplugg. Där pytsar man i olja till styrväxeln. Samma olja även där. Och slutligen motorolja under locket som syns på fjärde bilden. Samma oljekvalitet!
Ska bli spännande att se om jag får igång hydraulen... mer om detta i morgon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar