onsdag 23 oktober 2013

Fotograf i 100 länder





I afton har jag upplevt en fantastisk fotokväll på Abecita Konstmuseum. Ett tvåtimmars föredrag med bildvisning av fotografen Per-Anders Pettersson.
Per-Anders har hela världen som arbetsfält. Han har arbetat med fotouppdrag i 100 länder. Främst arbetar Per-Anders med projekt i Sydafrika där han är bosatt.
Kvällen bjöd en mycket gripande, färgstark och omtumlande upplevelse. Det fanns också gott om tid att kika på utställningen – ON ASSIGNMENT  – som pågar fram till den 17 november. Min upplevelse av Per-Anders bilder  som visas på utställningen är att de präglas både av dramatik och närvaro. Framförallt närvaro. Jag kunde inför flera av hans bilder känna att jag själv stod mitt skeendet...
Inte dåligt att bara ta bilen, åka till ett regnigt Borås och bli förflyttad till ett rykande inferno i Kuwait! Eller gå ombord på en överlastad båt och som ende vit ge sig ut på en femveckors färd på Kongofloden.
En spännande, men också inspirerarde kontrast till min egen fotovardag som just nu mest består av ris och buskar...

Tips: Besök utställningen och/eller kika på Per-Anders bilder på hans hemsida. Starka intryck!

2 kommentarer:

  1. Såg nu på min Facebooksida att Abecita Konstmuseum har hänvisat till ditt blogginlägg om Per-Anders Pettersson. Kul tyckte jag :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo det är kul... men det börjar bli lite svettigt nu... denna månaden har jag haft över 5000 sidvisningar hittills och då är inte månaden slut.... tidigare har månadssnittet legat på cirka 100 per dygn... egentligen skriver och fotar jag inte för stor publik... mer för mig själv och mina vänner... Får se vart det brakar hän:)

      Radera