torsdag 12 oktober 2023

Rekordskörd


Idag har jag tagit upp huvudparten av årets potatis. Det blev en rekordskörd utan dess like! Ett enda stånd av potatissorten Labella gav två kilo! Aldrig har jag varit med om något liknande.
Även mina Amandine har gett väldigt bra. Stora, släta och fina. Alltsammans har legat i solskenet några timmar under eftermiddagen. Nu är de inne i källaren. Torra och fina.

Tyvärr fanns det också genomruttna knölar i landet. Nu återstår att se om förvaringen i källaren går bra. Jag har erfarit att andra har fått delar av årets skörd förstörd av röta efter inlagringen. Kanske det beror på det myckna regnandet under sommarens senare del?
Jag hoppas det kommer att gå bra. Får väl ha extra koll i källaren efterhand som hösten lider.

Jag har också tagit upp en provodling av en potatis som fått namnet ”Hössna”. Gissar att namnet har med ursprunget att göra.
I somras var jag på besök hos Mats Rosengren i Broddetorp. Han är inriktad på självförsörjning av flera grödor. Och naturligtvis då potatis. Besöket där var initierat av vännen Ingemar som fått löfte om några Hössna-knölar. Jag hade inte plats för mera än en enda sättpotatis. Trots att den kom sent i jorden har den vuxit bra. Lite ojämn storlek på knölarna blev det men det går ju fint att dela i bitar vid sättningen i vår.
Hössna-potatisen lär har god motståndskraft mot bladmögel och är därför värd att pröva för framtiden.
Här sist i inlägget finns ett par bilder som är tagna under växtperioden. De visar hur blommor och blad ser ut. Vita blommor och lite speciella blad med lila nerv. Och så en bild på provodlingsresultatet.




 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar