tisdag 24 oktober 2023

Höststädning 2023 #1


Skötselåret i ängar och bryn innefattar inte bara fagning och slåtter. Nu när hösten smyger sig på är det hög tid att rensa fågelholkar. Idag har jag sett över trettiofyra stycken. Rensat ut gamla bobalar och bytt ut murkna och slitna holkar mot nya.
Efter dagens insats återstår nu sextiosex att städa.
Under en lång följd av år har jag målat holkarna med Falu rödfärg. För att matcha gårdens röda hus. Nu har det blivit ändring på det. Från och med förra hösten har jag valt att ge utbytesholkarna en träolja med askgrått pigment. I stället för att det lyser rött mellan träden blir färgsättningen nu mera diskret. Med oljan hoppas jag att livslängden ska öka något. Jag har redan märkt att förra årets ytskydd fortfarande behåller glansen.
Genomgången av holkarna ger vid handen att det varit ett svagt häckningsår. I alla fall så här långt. Flera av starholkarna var helt tomma. Och det var ju ingen nyhet. Det var ovanligt lite stare här i våras. Tröstande dock att de par som valde att häcka också lyckades bra.

1 kommentar: