lördag 22 augusti 2020

Skördetid





Det har artat sig till ett bra odlingsår. Potatisblasten fick visserligen bladmögel tidigt men innan dess hade det hunnit blir riktigt rikligt med knölar i jorden. En sättpotatis på cirka 65 gram gav 902 gram tillbaka. Ett plus på 837 gram! Den torra perioden under augustis första del påverkade inte heller tillväxten av rotfrukter nämnvärt. Morötterna som står djup i jorden fortsatte att växa i värmen. Rödbetorna däremot stannade av lite grann. Rödbeta Forono – en långsmal sort – har rötterna grunt i jorden och själva betan växer till ovan jord.
Nu har jag börjat skörda av alla sorterna. Det blir rotfrukter i ugn
mest varje dag. Potatis, gulbeta, majrova, morot och rödbeta.

Och så har jag startat två omgångar med mjölksyrade rödbetor.
Förra årets syrade rödbetor gav mersmak. Jag åt av dom till frukost. En rejäl klick tillsammans med ägget. Och kvällsmackorna fick syrad rödbeta som pålägg kväll efter kväll. Syrad rödbeta med lite majonnäs på toppen. Så länge förrådet räckte. Näst in till beroendeframkallande. Matigt och nyttigt!

I mina treliters fermenteringsburkar bereder jag 1600 gram rödbeta tillsammans med 750 gram vitkål eller rödkål och 250 gram gul lök plus en tillsats av 40 gram jodfritt havssalt (cirka 1,5 procent).

På bilden med fermenteringsburkarna syns också en burk med vitkål som står på syrning. Den fick jag i present den 16 augusti. Blir ett fint komplement till allt det röda.

Som inspiration och grund för syrning av rödbetor har jag använt jag ett recept från Katarina Ekeströms blogg på tidningen Lands hemsida.

Länk till ”Mjölksyrade rödbetor – Så gör du”:
https://blogg.land.se/skog-till-bord/mjolksyrade-rodbetor-sa-gor-du/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar