torsdag 20 augusti 2020

Prassel av vingar

Plötsligt rasslade det på ett mystiskt sätt inne i mitt kök… ett frasande ljud. När jag tittade upp såg jag en stor insekt med skira genomskinliga vingar fladdra runt i rummet för att strax sätta sig på väggen. En grön vårtbitare hade sökt sig inomhus. Lite vilsen klättrade den på väggen upp mot taket… följde taklisten runt halva köket.
Efter att ha tittat närmare på vårtbitaren hjälpte jag den att hitta tillbaka ut igen. Den blev då sittande på väggen utanför en stund… men surrade strax iväg på sina tunna vingar och försvann in i den den stora eken framför vindskyddet.
För ett par veckor sedan gjorde jag också en observation av en flygande vårtbitare. Den flög upp framför mig när jag slog med lien, men försvann hastigt in i en hasselbuske . Kanske var det samma individ som idag kom in i köket… kanske inte.
Det är många år sedan som jag såg vårtbitare här hos mig. Och har ingen aning om hur vanlig eller ovanlig den är just här. Enligt Artfakta är grön vårtbitare mycket vanlig i södra Sverige. Kanske krävs det större uppmärksamhet!
Hur som helst… en spännande stund med en sällsam uppenbarelse!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar