onsdag 15 maj 2019

En knölig dag


Idag har jag prioriterat potatissättning. I nyodlingen på Ladugårdsåkern begravde jag 25 King Edward och 100 Asterix.
I min tidigare rotfruktsareal fick jag plats med sex olika sorter i fem rader. Totalt 90 knölar. Så allt som allt ha jag satt 215 potatisar. Om skörden blir femfaldig torde det bli cirka 1000 totalt.
Det betyder 2,73 potatisar per dag i 365 dagar. Om jag äter potatis varannan dag får jag 5,5 potatisar varje middag.

Det kommer att räcka gott för att bjuda någon gäst då och då också... Eller leverera en påse till någon behövande.
Hoppas på god skörd!

I N F Ö R   S T U N D A N D E   B I S T R A   T I D E R : 
”Har en bara petäter så redar en sek”
 Fritt översatt: Om man så endast har potatis så klarar man sig.

Relaterad länk: https://sunebroman.blogspot.com/2014/06/idag-har-jag-hackat-i-petatera.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar