fredag 29 juli 2016

Snabblunch

Det blir en hel del potatis i kosthållet här hos mig just nu. De hemodlade knölarna har god tillväxt och smakar utmärkt. Jag brukar koka mera än jag behöver för varje tillfälle och de som blir över steker jag upp till mellanmål, till kvällen eller till lunch nästa dag. Faktum är att färskpotatis som legat över natten och sedan steks smakar ett snäpp bättre än den nykokta.
Idag gjorde jag en pyttipanna med isterband enligt eget recept:
Hacka en gul lök och skär potatisar i bitar. Stek i olja och smör 50/50. Krydda med lite grovmalen svartpeppar.
Klä av ett isterband, skiva och låt skivorna steka med tills de nätt och jämt faller isär.
Stek tills allt är genomvarmt. Ta en näve frysta gröna ärtor och en näve frysta lingon och lägg i stekpannan. Värm igen tills ärtor och lingon tinat. Lägg upp på tallriken och strö lite flingsalt över alltsammans.
Smaklig måltid!

2 kommentarer:

  1. Gillar både pyttipanna och isterband men har aldrig testat kombinationen. Måste testa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det här med frysta osockrade lingon är liksom prickarna över i:et...

      Radera