tisdag 12 juli 2016

Fragment i flaska



För några månader sedan plockade jag fram en gammal plunta som legat i en trälåda i ett av uthusen. Tillsammans med en del andra glas låg den inlindad i tidningspapper. I flaskan fanns en död mus. Den hade gått en kvalfull död till mötes efter att ha hittat in genom flaskhalsen. Jag tyckte att musen i flaskan var lagom makaber för att stå framme som ”prydnad” på ett bord. Nu i kväll hade jag tröttnat på att ha den stående. Tänkte att jag skulle diska ur flaskan och använda den till något annat. Jag fyllde den med vatten och lät den stå en stund för att innehållet skulle blötna. En liten hög med spillning och torkad urin löstes upp och färgade vattnet vackert bärnstensbrunt. Och jag fick för mig att fotografera ett stilleben av flaskan med musen. I vattnet kring muskadavret dansade en del skräp. Damm och lösa delar från djurkroppen. Och så en liten retlig pappersbit. Ett fragment av allt det tidningspapper som funnits kring glasen i lådan. Jag störde mig lite på papperlappen. Den lade sig envist mitt för huvudobjektet i bilden. Och jag fick gång på gång gunga lite på flaskan för att den lilla lappen skulle flytta på sig.
När jag så kom hem för att kika närmare på mina bilder och välja något för bloggen upptäckte jag att den lilla pappersbiten innehöll ett meddelande! Kände en plötslig lätt rysning...

5 kommentarer: