måndag 28 december 2015

Balansgång

Idag har jag lyssnat på Vinter i P1. Johan Rockström, professor i miljövetenskap. Han hade försett sitt program med underrubriken ”Ett bokslut för miljöåret 2015”. På det temat berättade om upplevelserna från klimatmötet i Paris. Om hur människor är med och påverkar politiker att gå mot ett samhälle utan fossila bränslen. Rockström delar också med sig av tankar kring hur vi kan bli kloka planetskötare.
Innehållet i programmet balanserar på en tunn egg. Lika smal, slipprig och hal som vår enda säkra väg mot framtiden vacklande klänger på. Programmet är optimistiskt i vällovligt och nödvändigt syfte. Det är ju bra om framtidstron hålls vid liv. Men undertonen är djupt pessimistisk. I alla fall filtrerat i genom mina öron. För den som pallar att lyssna, och då samtidigt är beredd ta in alla utmaningar mänskligheten står inför, ja då är detta absolut något av det viktigaste som sagts i radion under året. Något vi måste lära oss att försöka förstå. Och förhålla oss till.
Under de år som jag lagt massor av tid på att sköta slåtterängarna här i Skog har jag, i takt med att åren passerat, alltmer ifrågasatt vad jag håller på med. Femton år av skötsel. Till vilken nytta? Varför lägger jag all min tid på detta? Naturen är det ju ändå inte många som är intresserade av? Svaren finns naturligtvis. Ibland hämtar jag kraft och inspiration från vänner med samma intresse. Det finns trots allt en och annan som kan förstå att lägga tid på något som många uppfattar som obegripligt. Näst intill dumt. Olönsamt. Idiotiskt.
När jag idag lyssnade på Rockström återkom han under programmets gång till mångfaldens värde. Främst pratade han då om mångfalden i naturen… den biologiska mångfalden i havet, på fjället, i skogen… men även den kulturella mångfalden.
Mot slutet av programmet proklamerar Rockström GLOBAL REVOLUTION. De sista raderna i följande citat tog jag tacksamt emot som ny kraftkälla och inspiration.

Ungefär så här sa Johan mot slutet av sitt program i Vinter i P1:
”Det är dags för en hållbar global revolution. Och för det krävs djupa förändringar i våra relationer.
Djupa relationer mellan oss och planeten. Medkänsla mellan oss och skapelsen – vårt enda hem. Mellan oss och alla medmänniskor. Mellan oss och alla arter på jorden.
– – – – –
Och skönheten – att vi bevarar den återstående skönheten på jorden.
Du vet vad du älskar utanför ditt fönster. Ta hand om det! För dig, för dina barn, för världen…”

 – Du vet vad du älskar utanför ditt fönster. Ta hand om det! För dig, dina barn, för världen!


Tack Johan Rockström!
Det blir en viktig del av mitt bränsle när det nya årets mångfaldssträvande arbete i ängarna startar.

Vårda det du älskar... för kommande generationer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar