lördag 12 september 2015

Vindskammaren



Under några veckor har jag pysslat med att ytrenovera den östra vindskammaren. Någon timma då och då. Tvättat tak och alla snickerier. Slipat alla snickerier. Målat tak och snickerier – lister och dörrar – med linoljefärg. Rivit gammal tapet och lagat skador i spännpappen. Det är ett fantastiskt material att arbeta med... papper och traditionellt tapetklister är allt som behövs. Trots att spännpappen  suttit uppe i 80 år är den frisk och fin. Med bra sträckning. Efter att ha lagat en del små skador och förklistrat alla väggar var pappen som ny igen. Spänd som ett trumskinn. Igår tapetserade jag hela rummet. Och om möjligt blev pappspänningen ännu bättre när klistret torkat. Idag har jag skurat golvet med linoljesåpa. Och provat in atmosfären.
Det var en hel del bryderier när det gällde tapetvalet. Det blev inga exklusiva handtryckta tapeter för åttahundra kronor rullen. Det blev heller inga originaltapteter från 1930-talet för fyrahundra kronor rullen. Nej, det blev fantastiska ”nygamla” papperstapeter av bra kvalitet från en lågprisvaruhus för 49 kronor rullen. Sju rullar och totalt trehundrafemtio kronor tapeter till hela rummet. Jag är säker på att min morfar, som byggde huset och spände pappen, skulle vara riktigt nöjd. Jag är nöjd! Och stolt. Det är bra att få den känslan lite då och då... det ger inspiration till nya utmaningar...

2 kommentarer: