onsdag 13 maj 2015

Försommar


Våren har övergått till försommar. Häggen blommar och det är bara askar och aspar, de mest frostkänsliga av lövträden, som ännu inte låtit sina knoppar brista. Jag står på vedbacken i Skog och staplar ved. Det har regnat mest hela dagen. Kallt regn. Och luften är kylig. Sju–åtta plusgrader. I den stora eken på vedbacken sitter en av gårdens starholkar. Den är bebodd. Och jag märker en viss oro hos bosättarna. Jag funderar på om jag stör. Men stararna verkar acceptera min närvaro. Efter ett par timmar där i min vedhög märker jag ett mönster i deras rörelser. De byts av med korta intervall. Den ena staren kommer flygande och landar på en gren utanför holken. Pratar lite lågmält. Den som är därinne svarar. De båda kommunicerar kort och diskret. Den ena flyger ut. Den andra in. Så håller det på hela seneftermiddagen och kvällen. Jag gör uppehåll i min syssla och iakttar fåglarna. Efter ett tag förstår jag att äggen är kläckta och att distributionen av de första matportionerna just har kommit igång. Det är små, små matbitar med täta intervall. Och säkert är det så att de nykläckta ungarna är känsliga och måste värmas hela tiden. I kvällningen klarnar det upp. I skogsbrynet sjunger lövsångare, svarthätta, rödhake och gärdsmyg. Det är den sången som starungarna har som kvällunderhållning.
Så har då stararnas våryra övergått i sommarbestyr. Det blir ett par, tre bråda veckor nu. Kravet på större och tätare portioner ökar i takt med den snabba tillväxten. Och som vanligt lär det vara tomt och tyst i holkarna ungefär vid skolavslutningstid.
Då är det högsommar... och bara ett par veckor till midsommar... Passa på och njut! Det som pågår just nu är det vi väntat på i åtta månader...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar