söndag 29 april 2012

Utanför sovrumsfönstret

Det är söndagmorron. Har puffat upp ett par extra kuddar bakom ryggen och sitter i sängen och läser i Borås Tidning. Dricker mitt morronkaffe. Starkbryggt Arvid Nordquists Festivita. Med ett par marmeladmackor till. Sneglar ut genom fönstret då och då. Solen bryter igenom. Det ser ut att bli en fin söndag med klar luft. Uppe i lindens grenklyka ligger björktrasten i sitt nybyggda rede. Jag ser henne då hon kikar över bokanten. Undrar om hon ser mig? Jag har följt bygget under en dryg vecka. Med grässtrå efter grässtrå har boet vävts samman. Och nu verkar det vara klart. Hanen och honan turas om att provligga. De snattrar belåtet. Nöjda och bekräftande. Nu är det bara äggen som fattas... sen börjar en ny fas i trastarnas liv.
Strax intill, i en av de gamla hängbjörkarna, frukostprovianterar ett par blåmesar. De hänger och svänger som trapetskonstnärer i de långa slanka grenarna. Björken håller på att slå ut och det är något som lockar blåmesarna just i knoppningen. Några små insekter troligen, som sökt sig dit för att mjölka bladen på växtsaft.
Det är brytningstid. Efter några kalla och regniga veckor vekar sommaren vara om krönet...
Min höga önskan just nu: Måtte torsdag bli en varm och vacker försommardag...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar