söndag 30 maj 2010

Båten i sjön!






Idag har Bertil, Anton, Lina och jag lagt i min båt i sjön. Det var ganska sent tyckte vi nog alla. Men de flesta platserna vid bryggan var tomma. Återigen har den sena våren gjort att vissa saker fått vänta?
Nu får båten ligga i sjön till slutet av september. Det blir väl cirka sisådär 120 dagar med våt köl. 120 oskrivna blad. 120 sommardagar som skall innehålla något, varenda en. Om 120 dagar vet vi mera. Hoppas att det blir varmt, skönt och gott.
Sommaren smyger sig på. Lite avvaktande. Har varit ute och gått en rikgitgt fin försommarrunda neråt sjön. Spanade med kikaren över vattnet och såg havsörnen sitta på spaning ute vid Dragsudd.
Idag fick jag också glädjas åt att ladusvalorna hittat in i min ladugård i Skog. Det har inte hänt under de senaste tio åren! Men i år var jag beredd när svalorna kom. Plockade ut ett fönster för att bjuda in dem. Och de accepterade!!!
Svinroten blommar med sina maskroslika blommor här utanför på Skoghem. Det blir massor av blommor i år! Pionens knoppar sväller och briserar inom några dagar och de blodröda kronorna vecklas ut.
Ikväll har jag varit ute och matat knott en stund också. Passade på att ta några bilder på de första knipungarna. Två kullar med totalt fjorton dunbollar skvätte omkring i den lilla dammen. Två stolta knipmammor hade slagit ihop sina kullar och hjälptes åt att vaka över de små...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar