onsdag 5 juni 2019

Prunkande

Slåttergubbe – Arnica montana

5 kommentarer:

  1. Underbara slåttergubbar! Favoriter!
    Jag blir lite avundsjuk på mängden, mina har varit på väg att försvinna men till min glädje hittade jag fem i år. Hoppas att de hinner blomma klart och fröa innan korna kommer och tar över.

    SvaraRadera
  2. Bra att det finns en eller ett par tuvor som blommar. Här har det sakta men säkert spridit sig till olika delar av ängarna. Men det har tagit många år. Träd och buskar hade under lång tid släckt ner ljuset. Efter att vi huggit och städad har ljuset så småningom tänts igen. Hys förtröstan. Kanske du skall ta vara på frön och sprida på nya ställen. Om det blir gott om här kan jag kanske skicka en liten påse...

    SvaraRadera
  3. Att ta frön låter som en bra idé! Problemet är bara att det går kor och betar där de flesta växer och det är svårt att skydda växterna. Men några har kommit i kanten av gårdsplanen där de ska få växa i fred. Om du får gott om frön så kan jag tänka mig att ta emot lite med tacksamhet!

    SvaraRadera
  4. Om det blir bra frösättning skall jag samla så mycket frö jag kan för att öka spridning. Och jag kan då dela med mig. Vi avvaktar och ser hur naturen styr...

    SvaraRadera
  5. Nu har jag samlat en del frön... och kan kan sända ett litet kuvert...

    SvaraRadera