tisdag 10 oktober 2017

Lagerjobb inte boogie woogie



Tre av fyra inre lager i boggin på min släpvagn har gjort sitt. Under några veckor har det hörts svagt gnissel under körning. Det har eskalerat och efterhand har gnisslet övergett i ett skärande ljud. När jag plockade isär axeltapparna och frilade lagren trillade det rullar åt alla håll. Delvis utslitet. Och knastertorrt i lager och lagerbanor. Konstaterar att de inre lagren inte är täta. Det har kommit in vatten och med tiden har smörjningen tvättats bort och det har bildats rost. Nu har jag tagit isär alla, rengjort noga, och pillat tillbaka lagerrullarna så gått jag förmått. Sedan har jag fyllt lagren med fett. Pressat in i vartenda skrymsle. Och sedan skruvat ihop. Faktum är att hjulen nu rullar riktigt lätt och fint. Bör kunna hålla ett tag framöver. Men för säkerhets skull har jag beställt nytt till alla fyra hjulen.
Ett annat lager som blivit påfyllt idag är mitt potatislager. All potatis är upptagen. Bra skörd som kommer att räcka långt in på på nästa år. Asterix, Amandine och Red Emmalie.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar