fredag 10 juni 2016

Målgång


Idag har jag strukit sista penseldraget på den 100-åriga träfasaden i Skog. Efter att ha jobbat med en sida varje sommar har jag nu fört projektet i mål. Fyra sidor. Fyra försomrar. Återstår bara att sätta in fönstren som står färdigmålade och väntar.
Jag har skrapat hela fasaden. Trärent. Slipat. Grundat. Kittspacklat. Mellanstruket. Slutstruket. Allt med linoljefärg. Det har varit ett fantastiskt arbete. Nästan som en resa. Jag har känt över varenda kvadratcentimeter av de gamla brädorna. Flera gånger om. Under en del av den tid jag ägnat åt arbetet har jag tänkt på min morfar som byggde huset i början av 1900-talet. Och på de som hjälpte honom. Hans bröder Johan och Albert. Jag har också haft min pappa med mig i mina tankar. Han var målare och jag har försökt sätta mig in i hur han hade det under alla åren med penslar och stegar. Slitsamt arbete. Och väderberoende. Nu vet jag mer.

Länkar till tidigare inlägg från årets målningsjobb:
http://sunebroman.blogspot.se/2016/05/skrapat-och-slipat.html
http://sunebroman.blogspot.se/2016/05/sidan-fyra.html

2 kommentarer:

  1. Bra jobbat Sune,och grattis till målgången i detta stora projekt. En kulturgärning måste man säga att det är som du utfört.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar! Ja, nu känns huset som ett smycke i det omgivande historiska landskapet...

      Radera