lördag 17 december 2011

Äppelkaka i långpanna


Idag är det en vecka kvar till julafton. Känns som det är dags att göra lite förberedelser för att få skapa lite julkänsla med doft av kanel och vanilj i höstvädret. Plockade i förra veckan de sista tolv äpplena från mitt lilla äppelträd! Tänkte tidigare i höstas att de skulle få hänga kvar till glädje för trastar och sidensvansar... men det kom inga fåglar, så äpplena blev kvar. Helt fräscha och fina Ingrid Marie! Medan min datorbackup rullar och jag lyssnar på Spanarna kör jag igång med detta lilla projekt:

8–10 st äpplen (kanske mer, beror på storlek)
4 ägg
4 dl strösocker
5,5 dl vetemjöl
4 tsk bakpulver
4 tsk vaniljsocker
100 gram smör
2 dl mjölk

Till äppeklyftorna:
4 tsk kanel
4 msk strösocker

 
– Blanda socker och kanel i en rymlig plastpåse. Skala och kärna ur äpplena och skär i klyftor. Lägg äpplena i påsen och blanda om. Se till att klyftorna inte är alltför blöta. Sockret och kanelblandningen tenderar då att snabbt blir lite sörjig. (Går inte att undvika helt).
– Vispa ägg och socker poröst. Blanda bakpulver och vaniljsocker med mjölet i en annan skål.
Smält smöret. Rör ner det smälta smöret, mjölken och mjölblandningen i den vispade ägg- och sockersmeten.
– Smörj och ströbröa långpannan (ca 30x40 cm). Häll i smeten. Stick ner äppelklyfterna i rader i smeten. Pudra kanel över kakan och strö på lite socker.
– Grädda i 200 grader ca 25 minuter. Låt kaka kallna! Skär den i stora bitar (eller små!).
– Servera med vaniljvisp eller nåt som du gillar och som passar!

1 kommentar:

  1. Det ser väldigt gott ut med äpplekaka och vaniljsås:-) Dessutom närodlat och ekologiskt, kan det bli bättre?
    Jag tar receptet så bakar jag nog den vad det lider.

    SvaraRadera