söndag 10 juli 2011

Livscykel


Sexfläckad bastardsvärmare

Kanske du tycker att det blir lite tjatigt nu med bilder på bastardsvärmare? Jag tycker att det är ganska kul och spännande. Idag har jag hittat två exemplar som hängt ihop från morron till kväll. De håller på att säkerställa släktets fortlevnad. Jag har varit lite orolig över att vi skulle slå allt gräs och ödelägga svärmarnas överlevnadsmöjligheter. Men hör och häpna. De fyra exemplaren som jag tidigare sett har varit synliga även efter slåttern. Om du kollar noga på bilden ser du en gulaktig förtjockning på ett grässtrå i bakgrunden. Det är bastardsvärmarens puppa. Som en av dem nyligen lämnat.
(Klicka på bilden för att se den större).
Bastardsvärmaren övervintrar som larv. Under försommaren klättrar larven upp på ett grässtrå och spinner in sig där och förpuppas. När puppan brister kommer den vackra mörka och rödfläckiga svämaren fram. Därefter är det dags för en ny runda. Leta upp en partner. Svärma. Para sig. Lägga ägg. Kläckas som larv och käka sig mätt på käringtand. Övervintra som larv. Käka lite mera käringtand. Klättra upp på ett grässtrå. Spinna in sig. Förpuppa sig...

1 kommentar:

  1. Absolut inte tjatigt:-) Tvärtom! Jag försöker hitta några bastardsvärmare häromkring men vad jag hittar är mördarsniglar som inte gör mig glad!Det hade varit mycket roligare att hitta bastardsvärmare.

    SvaraRadera