söndag 29 augusti 2010

Afrika nästa!


Denna sommaren blev en fantastisk sommar på flera sätt. En av de gladaste tilldragelserna var när ett par ladusvalor flyttade in i ladugården i Skog. Det var den 15 maj som svalorna visade intresse för att komma in i ladan. Jag tog bort fönstret uppe vid gavelspetsen och någon vecka senare såg jag dem flyga in. De la sitt bo uppe på takåsbjälken närmast taket och kläckte ut en kull. Idag, den 29 augusti, när jag strosade runt uppe i Skog såg jag fem stycken unga ladusvalor sitta på en dödgren i den stora almen i källarbacken. De småpratade med varandra och uppträdde mycket oskyggt. Gjorde små utflykter från grenen men återvände kvittrande.
Det kändes som om de ville tacka för att jag låtit dem bo i ladugården. För den fina sommaren. Och för de feta och energirika flugorna som kossorna drar till sig.
– Hoppas att resan till Afrika går väl och att de kan återvända hit nästa sommar!
Jag skall skriva in i min almanacka den 15 maj 2011: Öppna fönstret - svalorna kommer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar