tisdag 8 juni 2010

Regnig afton i juni





Det är en regnig kväll. Inget fotoljus direkt. Men jag har så svårt att låta bli och min nya kamera överraskar! Går ut strax utanför och tittar till pionknoppen. Det har inte hänt så mycket idag. Och myran har krupit och gömt sig för regnet. Tar ändå en bild för att jämföra med igår. Snöbollsbusken har slagit ut och det blekgröna bollarna fångar det svaga kvällsljuset. I den vildvuxa rabatten precis vid trappan växer en tuva med stjärnflocka. Och en liten rest av randgräs. Rabatten är som sagt misskött och ful... men randgräset finns där och det är vackert... På närhåll finns skönhet i varje detalj!
Njuter av det lätta regnet. Chimpar och gläds åt det jag fångat på minneskortet... Får en liten energikick och tar bilen ned till Fästerdssund. Det var länge sedan jag var ner dit. Några flockar med ungstarar flyger tätt över buskagen och landar för att övernatta. De tjattrar ljudligt när det sätter sig till rätta. En sädesärla går på vägräcket och kikar upp i de tända lantärnorna... Troligen samlas det insekter vid ljuset och värmen. Jag hör hennes ungar nere under bron. De väntar på nattamat...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar