söndag 28 mars 2010

Vårfågeldag




Har varit ute på en skådarrunda idag. Det var ett fantastiskt ljus en stund mitt på dagen och det drev mig ut.
Åkte till Fästeredssund först. På vägen dit stannade jag till vid Högagärde. Ett tranpar spatserade omkring på åkerna alldeles intill vägen. Där fanns också några grågäss, tofsvipa, kanadagås och sångsvan.
Vid Fästeredssund var det ganska mycket fågel. På isen stod bland annat en strandskata. Några bläsänder simmade omkring söder om bron. Och strax innan jag åkte vidare kom en havsörn på låg höjd över sundet!
Besökte sedan Bredgårdens gärden i Marbäck. Ljungpipare, tofsvipa, stare och beckasiner letade föda på stubbåkrarna. Sånglärkorna spelade. Flera flockar med tranor passerade mot norr.
Ja, listan över dagens arter blev ganska lång men juvelen i min observationslista blev storspoven som spelade några kraftfulla porlande vårdrillar för mig innan jag åkte hemåt igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar