onsdag 7 maj 2014

Underhåll utan underhållning


De här dagarna med regnväder och kyla verkar kunna rädda hem min fönsterrenovering. Fönsterhantverket har vilat ganska länge nu. En omgång med 18 bågar står kittade och klara för att målas. Fyra bågar som jag plockade ner ganska nyligen har fått glas och nytt kitt idag. De gamla glasen var dåligt anpassade så det blev en del extra pill med att klossa mellan glas och båge. Klossning innebär att man lägger en trästicka i mellanrummet mellan glas och trä för att hindra att glaset kanar i bågen och skadar kittet. När jag plockat ut glas har jag sparat en del stickor men för att få det att passa perfekt blir det att ta fram kniven och klyva och och tälja till rätt storlek. Lite hemtrevlig småslöjd, så att säga...
Kom på mig själv med att jag inte lyssnat på radio sedan jag kom hem från Kenya. Det är flera veckor sedan. Ja, jag har varit på väg flera gånger att lyssna. Men låtit bli. Många avtryck från resan sitter kvar i skallen och det har känts som om jag velat ha så mycket som möjligt kvar så läge som möjligt. Inte pressa undan upplevelser och intryck.
Men nu, när jag stod där i min fönsterverkstad, tänkte jag att det kanske kunde vara trevligt med radiosällskap och kanske lite underhållning. Så sagt och gjort. Jag satte igång radion kl 15.10... hann nätt och jämt uppfatta Louise Epsteins röst och någonting om San Marino och Eurovison i några få sekunder innan radion stendog...
Efter en stunds tystnad kommer en röst som säger:
– Vi har fått ett problem med vår utsändning...
Ja, ja tänkte jag... och jag har en spärr i mottagningen... Ryckte ur sladden och fortsatte mitt fönsterunderhåll utan underhållning...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar