söndag 3 mars 2013

Skådarsöndag




Idag sammanstrålade jag med vännen Jan Andersson i kanten av Bredgårdens gärden i Marbäck. Vi träffades för att språka lite grann och framförallt för att ta pulsen på våren i fågelvärlden. På plats, i samma ärende, fanns också Ingemar och Jan Larsson.
Förmiddagens högtidsobsar blev vårens fyra första starar och lika många råkor som spankulerade omkring och letade efter nåt ätbart ute på det nygödslade fältet.
En liten flock kanadagäss hade också stannat för att rasta. I samma flock en handfull grågäss. Kråkor och kajor fanns gott om. De flög upp lite då och då, som om de vore skrämda. Men någon jagande rovfågel syntes inte till.
Den kyliga natten och den nordvästliga vinden bidrog säkert till att det inte var nån riktig fart på fåglarna. Vi hade ställt i förhoppning att få vårens första observation av tofsvipa. Och kanske någon överflygande sånglärka. Men, se det, blev inget med det.
Däremot kom tre glada snattrande björktrastar som lite kompensation.
På vägen hem gjorde jag ett stopp vid Fästeredssund. Säkert ställe med öppet vatten hela vintern. Ett sångsvanpar låg vid iskanten väster om lillabron. Och söder om stora bron vårbadade gräsänderna så det stod härliga till. Vattnet stänkte i yviga kaskader och ändernas signalvissligar gjorde klart att deras kroppar pulserade av vårkänslor...

2 kommentarer:

  1. Även hos oss är sångsvanarna tillbaka sen en tid. Även om vi kallar dem för "skränsvanar"... De lär inte vinna nån melodifestival med sin sång ;-)
    Skulle behöva lära mig mer om fåglar, känner jag när jag läser om alla dina arter. / Ulrika

    SvaraRadera
  2. Jag lovar att dela med mig lite... framöver... när vi ses på sjön...
    Då kan vi försöka hålla en rak KURS:-)

    SvaraRadera