onsdag 24 september 2014

Mosrevasch

Tänk att ha levt mer än ett halvt sekel och aldrig gjort äppelmos! Jordgubbssylt, svartvinbärssylt, mylta, saft, blåbärssylt, lingonsylt, hallonsylt, rödavinbärssylt, flädersaft, slånbärssaft, slånbärslikör... allt man kan tänka sig... men aldrig äppelmos. Kanske beroende på att jag inte aktat äppelmos tillräckligt högt. Annat har fått gå före. Idag fick jag av grannen Per-Arne, som lever i ett överflödande äppelrike, två stora kassar fyllda med fantastiska mosäpplen. Dessutom levererade ända till dörren. Och nu i kväll fick jag fira min mosrevasch. Det blev nattskift och fullt upp med att skala, klyfta och koka... Tolv liter äppelklyftor har kokats ner till sex liter färdigt mos. Just nu, i skrivandets stund, är det därför inte utan att jag känner mig en smula mosig...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar