söndag 7 september 2014

Fagert i hästväg



Över 40 personer hade hörsammat hembygdsföreningens inbjudan till kulturvandring i Fagerberg denna soliga septembersöndag. Programmet för dagen var komponerat av Ulla och Lennart Prytz, boende på Fagerberg 1:2. Och det var Lennart som var vår ciceron på vandringen. Strax efter starten fick vi njuta av att se Sandra Gustafsson och hingsten Thundering Command i en uppvisningskörning. För dagen och tillfället uppklädda i bästa söndagsstassen. Och med en sprillans ny och blänkande jigg på gummihjul. Thundering Command är av rasen American Saddlebred.
En av rasens utmärkande egenskaper är att den kan lära fem olika gångarter: Skritt, trav, galopp, slow gait och rack. Om jag lyssnade rätt så är rack ungefär samma som islandshästarnas tölt. (Om hästarna finns mycket spännande att läsa på saddlebred-swedens hemsida.) Det var en häftig upplevelse att se det fagra ekipaget röra sig i landskapet. En fin inledning på en angenäm vandring. Svedjorna, Björkelund, Petter Fins soldattorp, Ruggebo, Hagerts lycka, Smedjeängen och Lindgrens smedja var några av platserna utmed vägen. Lindgrens smedja känns för mig lite extra, extra. Den finns på gården Fagerberg 1:7. Här bodde Alida och Gustaf Adolf Lindgren. Och här föddes min mormor Gerda. Gerdas far Gustaf Adolf Lindgren var kopparslagare och det hantverket lärde han också ut till sina söner Jakob och Alexius. I min ägo har jag en kopparkanna som Jakob har hamrat fram. Den är tillverkat 1925. Då var Jakob 30 år.  Hela kannan är uppdriven ur en och samma plåt. Det finns alltså ingen söm i själva kannans kropp. Och jag har fått berättat att han gjorde allt själv... utom pipen... den fick fader Gustaf Adolf hjälpa honom med...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar