fredag 24 maj 2013

Färgval


Har länge tänkt att måla det gamla huset i Skog. Det är många år sedan det gjordes senast. En tidsangivelse som med säkerhet går att göra är att... det är  v ä ä ä ä l d i g t   l ä n g e s e d a n. På södersidan har linoljefärgen övergått från krokodilskinnsliknande rutor till torra fnasiga flagor som faller vid minsta beröring.
Sakta men säkert börjar jag känna på mig att jag närmar mig något som kan sluta med att jag faktiskt inom överskådlig tid står och målar, åtminstone en del av huset. Ja, förhoppningen är att det är redan denna sommar. Med start nu i juni.
En parameter som jag ständigt kalkylerar med är att jag måste göra det medan jag fortfarande kan uppbringa tillräckligt med kraft och energi för att ro iland projektet... men ändå skjuta fram det så pass långt att jag stadigt minimerar risken för att jag någonsin skall behöva göra om det igen... Nå'nstans i det häradet är jag just nu... tror jag. Om jag målar en vägg med tillhörande fönster varje år i fyra år är kåken färdigmålad sommaren 2016. Med tanke på att det är minst 40 år sedan den målades senast bör risken vara obefintlig att det är jag som målar nästa gång... Och om jag gör det då... så är jag nog den ende 102-åring som målar hus! Och då skall jag referera till detta inlägg på min blogg:)
Idag har min nya inspiratör och rådgivare, Carina, varit här. Och vi har börjat diskutera färgval och arbetsgång. Det känns riktigt bra att få in någon som har kunskap och känsla och som är villig att engagera sig för att uppnå ett fint resultat.
Redan i dag gjorde vi en provstrykning med en kulör som är tänkt att efterlikna den ton som huset har i dag. Provet heter NCS S 2010-Y20R.
Min far, som var målare, brukade ofta provstryka för att utvärdera sina teorier. Han tog med sig strykprovet och ställde det lite varstans i naturen runt huset... Han ville se hur det fungerade ihop med omgivningen. I olika ljus. Morron och kväll. I skugga och dager. Idag har jag praktiserat detta i mitt första steg mot slutligt färgval...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar