tisdag 21 april 2015

Som en dans






Idag har jag haft besök av Ätradalsskolans klass 9C. Det är nionde året i följd som elever från Timmeleskolan kommer hit och fagar   Sorgedalsängen. Arrangemanget är ett samarbete mellan mig och skolan. Det fungerar som en temadag där vi jobbar tillsammans med praktisk naturvård i Natura 2000-ängen här i Skog. Konceptet är väl inarbetat nu efter de nio åren. Jag bjuder på bussresan. Eleverna har med sig matsäck, grillkorv och frukt. Vi jobbar några timmar med fagningen, fikar, grillar och umgås. Vi gör också en rundvandring där jag berättar om natur, kultur och historia kopplat till gården. Samtidigt visar jag också de redskap som hört till traditionell skötsel av ängsmarken.
Idag hade vi ett strålande väder. Och en enastående arbetslust. Stundtals gick arbetet som en dans till rytmisk musik. Kanonväder och arbetsresultat i toppklass. Så här noggrant och rejält har ängen aldrig tidigare varit fagad. Under min tid, är väl säkrast att tillägga.
Tack 9 C för en helt underbar dag. Ni imponerade stort på mig... Vitalitet, glädje, humor, respekt... Jag är så glad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar