fredag 7 juni 2013

Underarbete


Fyra dagar med tonvikt på underarbete. Nu är det under arbete. Eller: Det är ett helt under av arbete. Ja, det stämmer vilket som.
Häromdagen, när jag just börjat med färgskrapning konstaterade jag att det var ganska mycket gråludd mellan de kvarsittande färgflagorna. Och jag ställde några frågor... Vilken metod skall jag ta till för att avlägsna så mycket grått träludd som möjligt för att få ett bra underlag för målning. Slipa för hand? Slipa med maskin. Skrapa  flera gånger och borsta med stålborste? Dammsuga?
Svar: Ja! ALLTSAMMANS!
Det låter sig inte göras med mindre... Skapning... typ lätt sikling... maskinslip med 60-papper... hård stålborstning och allra sist slipning för hand där det inte går att få bra resultat med maskin... Med på resan är också en Morakniv och en gammal fin borste som är bunden med mjuk naturborst i två olika färger... funderar också på att köra en vända med dammsugaren när allt är färdigslipat.
Kan också, med viss nedstämdhet, meddela att metoden med getingar som skrapar fasaden helt gick fel in i döden.
Efter att jag blottat boet för omvärlden kom där en hungrig talgoxe och massakrerade boet och käkade upp alla larver i larvkakan... När jag sedan kom upp i närheten för att fortsätta mitt arbete blev jag attackerad av getingdrottningen... som naturligtvis trodde att det var jag som förstört alltihop... vilket det ju på sätt och vis också var! Detta slutade med att jag höjde en träribba mot angriparen och gjorde henne helt platt... motbjudande och brutalt utsläckte jag ett liv... och fick en svår, men alltnog tillfällig, ångest...
Ytterligare minst en arbetsdag lär det behövas innan underarbetet är helt klart... Sedan är det dags att spikförstärka lite. En del spik har rostat av och ribborna är lite lösa här och var. Kanske det behövs bytas någon ribba och nån bräda också...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar