tisdag 11 juni 2013

Spår eller kryss? Inte glasklart!



Nu har jag äntligen kommit igång med glasning av alla mina fönster. Som jag har längtat efter dessa stunder. Plocka fram de märkta rutorna, knacka fast stift efter stift. Skära till någon ny ruta där det fattas...
Har gått som katten kring en het gröt... har liksom inte känt nå'n ro förrän nu. Och samtidigt också en osäkerhet på om jag fortfarande kan... Men alla konstiga tankar bara försvann. Och för varje stift som jag knackat i har jag känt en växande glädje. En tacksamhet... att jag har detta att pyssla med när delar av livet har fallerat... Känner också en växande iver... en iver att få se hur allt kommer att se ut när det är på plats... och fasaden målad.
Just nu har jag stiftat fast glas motsvarande en falslängd på cirka 40 meter... Det är den sträcka som skall fyllas med kitt... men sträckan kommer att öka ytterligare!
Det kom igång en liten nördig diskussion i en grupp på för byggnadsvårdare som jag är med i på facebook. Där var det en stackare som fick anmärkning på att han använt kryss-skruvar (trad. stjärnskruv) i gamla bågar istället för spårskruv. En obetydlig sak kanske. Men inte bland byggnadsvårdare. Där kan ett kryss för mycket sabba hela renoveringen!
Jag kunde inte låta bli att göra ett par inlägg... och i ett av dom skrev jag nåt i stil med: Jag håller också på med fönsterrenovering men har inte skruvat ännu. Jag väntar tills matchen är färdigspelad... mitt grundtips är en etta, men jag garderar med kryss. Nå'n tyckte att det inte spelar nån roll vilken skruv man använder. Nå'n annan då förståss, helt motsatt.
För min egen del gjorde jag nu, denna afton, ett nytt inlägg och bifogade min bild där jag använder två olika skruvar... Dels spårskruv original, med lite järnoxid och dels kryssvarianten...
Och mitt inlägg blev följande: Ytterligare en vinkel! Denna variant är hittills oprövad? Den bygger på att man skall se om det är gjort en trälagning eller renovering. Då lämnar man SPÅR efter den gamla tiden och så KRYSSAR man i att man lagat... Ja, allt detta är naturligtvis bara på skoj;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar