måndag 28 januari 2019

Sista holken spikad

Roy Carlsson har snickrat fågelholkar under tio vintrar. Ända sedan 2008. Totalt har det blivit mer än 2000 fågelholkar. Tillsammans med sina kompisar i Y-mens Club har holkarna sålts till förmån för UNICEFs malariaprojekt. Det projektet är avslutat. Och Y-klubben har upphört. Under våren kommer de tidigare medlemmarna att sälja resterande holkar till förmån för FUBs ungdomsverksamhet i Ulricehamn.
För två veckor sedan startade Roy och jag ett gemensamt holkprojekt. Vi hämtade spillvirke på ett snickeri i Småland och sedan dess har vi huserat i Roys garage några dagar. Nu är allt virket uppsågat, måttanpassat, hålborrat och ihopspikat. Totalt blev det 145 stycken fågelholkar. 15 starholkar och 130 mes-/flugsnapparholkar. Etthundra av dessa har nu landat hos mig. Detta förråd av holkar skall sörja för mitt, och ”mina” fåglars behov under några år framöver.
I mina marker har jag sedan tidigare ett 80-tal holkar. Varje år behöver några bytas ut. Och så sätter jag upp ytterligare någon ny för att komplettera på lämpliga platser.
I och med denna omgång holkar når en 10-årig epok sitt slut. Dessa 145 holkar blev de allra sista som byggdes i garaget på Riddarebacken 9.
 

Tack Roy för din generositet!
Och tack Kerstin för trivsamma fikastunder och goda luncher!


PS! Roy är också en hängiven bridgespelare. Ända sedan början av 1960-talet har han varit medlem av Ulricehamns bridgesällskap. Han har varit ledare för många kurser och organiserat spelkvällar varje vecka år ut och år in. Man kan lite skämtsamt påstå att Roy och jag har något gemensamt förutom att gilla att snickra fågelholkar. Nämligen namnet! Om vi skulle starta bolag skulle firmanamnet vara givet: ”Bridgeman & Bridgeman”…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar