lördag 10 februari 2018

Stolpar av kluven ek

Den 6 mars 2013 hade jag ett inlägg här på bloggen med rubriken ”Kluvet förhållande”. Det handlade om hur jag för första gången gjorde stolpar av kluven ek. Sedan dess har jag återkommit till ämnet ekstolpar i ett flertal inlägg. Och nu är det dags igen.
Under flera år har jag varit prenumerant och läsare av tidskriften ÅTER. En tidskrift som utkommer fyra gånger per år och under parollen: ”PRAKTISK KUNSKAP OM SJÄLVHUSHÅLLNING”.
Tidningen har funnits i 20 år och dess ansvarige utgivare är Petter Bergström i Gudhem. Den trycks i 8000 exemplar. Under åren har publicerats cirka 800 artiklar under huvudrubriker som; Odling, Djur, Bygga och Bo, Mat och tillvaratagande, Hantverk, Läsarbrev och reportage. Till detta en jättesamling med Övriga ämnen. Det har funnits att läsa om allt mellan himmel och jord… Verkligen! Att plocka ut exempel på artikelrubriker känns omöjligt… det skulle inte blir rättvist för den mångfald som ryms i den nära nog ändlösa artikellistan.

I sista numret 2017 gjorde redaktören ett upprop där han efterlyste artikelönskemål. Jag tänkte då att jag var intresserad av att veta mera om ekstolpar. Historiskt, tillverkning, hållbarhet. Ja, allt rörande ekstolparnas magi. Jag visade ett par länkar till min blogg. Det ”misstaget” slutade med att jag fick ”ämnet i knät”.
Så kan det gå… Goda idéer resulterar ofta i hårt arbete. Jag tackade ja, med viss reservation. Därefter fick jag ge mig i kast med faktasök. Det blev sökningar på nätet. Många mejl. Många telefonsamtal. Och ibland långa. Som oftast kom att handla om helt andra saker än ekstolpar. Men det har också kommit en del svar. Men det jag vet är att ju mer man vet, desto fler blir frågorna. Ämnet är inte uttömt. Säkert får jag anledning att återkomma.

Nu i ÅTER nummer 1/18 finns min artikel. Texten är till vissa delar formuleringar från tidigare blogginlägg. Men där är också en hel del nytt. Främst gäller det under mellanrubrikerna: ”Torkning”, ”Cellerna hårdnar” och ”Sågat eller kluvet”.

Tyvärr känns artikeltexten alldeles för lång att publicera här på bloggen i sin helhet. Men så tjusigt är det nu ordnat att du som är intresserad kan, genom att klicka på länken när nedan, läsa eller till och med ladda hem de två sidorna med hela artikeln från ÅTER 1/18 som PDF.

För att komma till mina tidigare artiklar om ekstolpar finns det en samlande länk allra längst ner i inlägget där det står ETIKETTER: EKSTOLPAR

HÄMTA PDF/ STOLPAR AV KLUVEN EK:
https://www.dropbox.com/s/3zmrefp2wxw65fv/Stolpar%20av%20kluven%20ek.pdf?dl=0

För dig som är intresserad av TIDNINGEN ÅTER finns mer information på hemsidan:
www.alternativ.nu/butik/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar