söndag 7 januari 2018

Sola och bada

Idag på förmiddagen satt jag ett par timmar på trappan i söderväggen. Alldeles stilla i flödande sol. Det perfekta tillfället att ladda kroppens celler med energi. Och ge tallkotten en hormondusch. En god försmak av vårkänsla infann sig. Snön på taket ändrade form och rann under livligt porlande ut ur stuprören. Som små glittrande pärlor. En gröngöling utstötte ett par gälla vårskrik. Som övning inför vad som komma skall.

I en holk på en av de stora ekarna syntes något mystiskt som fångade mitt forskande öga. En  tuss med skägglav satt som en försegling för ingångshålet. När jag gick fram för att titta närmare stack det plötsligt fram en liten nos! Jo, mycket riktigt där kikade en nymornad ekorre ut genom gluggen. Den hade bäddat i holken med madrass och täcke av skägglav. Kan tänka att den hade haft det mossigt mysigt därinne under den förlidna kalla vinternatten. Nu blev den sittande med nosen ute. Vädrade i den friska vinterluften och verkade njuta precis som jag.

När mina batterier var färdigladdade gjorde jag en utflykt till strömstareforsen. Nere i forsen släpps just nu 28 kubikmeter vatten ur Åsunden varje sekund. Som den notoriske kallbadare jag är betraktar jag mestadels sjöns innehåll som badvatten. (Ibland också som farvatten för min kajak). Även om friluftsbadaren inte har något specifikt mått på hur mycket ett bad innehåller så är det ändå oemotståndligt att göra en liten räkneoperation: 28 kubikmeter i sekunden… det motsvarar 11.200 badkar*) per minut eller 16 miljoner per dygn. Mycke' vatten! Men ändå är det mesta kvar i sjön...

För strömstararna har den stora vattenmängden troligen skapat svårigheter. En strömstare behöver fånga en ansenlig mängd**) nattsländelarver (husmask) varje dag för att klara livhanken. Infångandet av varje larv fordrar ett dyk i det strömmande kalla vattnet. Och dykning efter föda pågår i stort sett oavbrutet alla dygnets ljusa timmar. Det är alltid lika fascinerande att se hur strömstararna kastar sig huvudstupa i det iskalla vattnet. Och oftast komma upp med nått ätbart. Han är en baddare på vinterbad. Och han badar i sitt eget skafferi…



*) Standardbadkar från Gustavsberg som rymmer 150 liter (produktnummer: 7320808).
**) Okänt antal.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar