torsdag 11 maj 2017

Skådardagar i Skåne





Vi for till Skåne och Vattenriket några dagar, vännen Ingvar och jag, för att möta våren. Håslövs ängar, Ekenabben, Herculesreservatet, Åsum, Äspet och Pulken Det blev ett kyligt möte rent vädermässigt. Maxtemperaturen låg kring fem–sex grader under de tre dagarna. Under tisdagen var det trots allt ganska drägligt. Bra ljus, svag vind och regnfritt. Onsdag–torsdag tilltog vinden och det kom en del nederbörd. Växtligheten hade kommit längre här nere i syd. Alla trädslag hade slagit ut. Slån, körsbär, hägg och krikon blommade för fullt.
Det kalla vädret lade sordin på fågellivet. Trots det lyckades vi samla ihop 113 olika arter under de tre dagarna. Första kvällen på Håslövs ängar blev en fantastisk upplevelse. Spelande rödspovar, storspovar, rödbenor, grönbenor och enkelbeckasiner ända in mot natten. Fyra ägretthägrar och mängder av brushanar. Fina obsar av stenfalk, lärkfalk och jorduggla.
Dagen innan vi åkte till Skåne hade jag besök av en rödstjärt här hos mig. En observation som gjorde mig väldigt glad. Om jag räknar efter tror jag inte jag haft rödstjärt här mer än fem gånger de senaste tio åren. Hastigt uppdykande och lika snabbt försvinnande. Under våra cykelrundor i Vattenriket såg vi rödstjärtar i snart sagt varje buske. Och de sjöng av hjärtans lust. Vill faktiskt utnämna den till karaktärsfågel i området. Vi lyckades också ”vaska” fram samtliga svenska simänder, sju arter; gräsand, kricka, årta, snatterand, bläsand, stjärtand och skedand. Kan också rapportera att de första tornseglarna har nått Skånes kust. Till alla de vackra synupplevelserna att nämna hör också en liten flock kärrsnäppor i sommardräkt.
En sådan här utflykt i några dagar med fåglar i kikaren från morron till kväll är en bra repetition. Ett sätt att hålla kunskapen vid liv. Och att skaffa ny. För mig blev det överväldigande många nya årsförsta. Närmare bestämt 48 att lägga till de tidigare 98.

Nya på listan:
Ägretthäger · Vit stork · Årta · Stjärtand · Sjöorre · Småskrake · Ejder · Gravand · Vitkindad gås · Lärkfalk · Stenfalk · Fasan · Större strandpipare · Kustpipare · Storspov · Rödspov · Grönbena · Rödbena · Svartsnäppa · Gluttsnäppa · Småsnäppa · Kärrsnäppa · Brushane · Skärfläcka · Havstrut · Dvärgmås · Skrattmås · Svarttärna · Fisktärna · Kentsk tärna · Tamduva · Turkduva · Gök · Jorduggla · Tornseglare · Göktyta · Backsvala · Råka · Näktergal · Gräshoppsångare · Rörsångare · Sävsångare · Törnsångare · Ärtsångare · Grå flugsnappare · Ängspiplärka · Gulärla · Hämpling. (146)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar