torsdag 16 mars 2017

Vårfågelspan

Idag har jag gjort en landskapsturné. Eller vad jag skall kalla det? Kände att jag inte infriat löftet till mig själv att lägga mera tid på aktivt fågelskådande. Och så har jag hört av mina vänner om den ena vårfågeln efter den andra. Det fanns en del att ta igen...
Den riktiga puffen i rätt riktning fick jag direkt när jag satt med min frukostgröt. Då hörde jag en välbekant stämma utifrån. Det lät som en stare... och mycket riktigt min årsförsta stare satt gungande på en gren alldeles utanför köksfönstret! Flög in i holken på linden. Satt så där och kikade ut... spelade en liten strof. Vilken morgongåva till mig! Denna lilla sångstrof förde mig ut på heldag med kikaren till några valda platser runt sjön. Första stoppet blev vid Haganäs. En flock kanadagäss, några storskrakar, sjungande bofink och tre gråtrutar blev några av obsarna. Ute vid Högagärde spankulerade ett tranpar. En ormvråk seglade upp över horisonten. I en buske mitt ute på fältet gungade en varfågel på den allra tunnaste grenen. Hackspettarna signalerade trummande till varandra. En ensam sångläka skickade både sig själv och sin drill mot skyn. 28 grågäss blev, tillsammans med mig, vittnen till alltsammans. Vid Fästeressund satt en sävsparv dold i fjolårsvassen. Men den sjöng i högan sky... sitt-sitt-sitt-sirrrri...
Vid Attorp sjöng en gulsparv väldigt högt. Precis som ett skolexempel; ett-två-tre-fyr-fem-sex-sjuuuuuu. Här fanns också ett tranpar och fyra sångsvanar flög kacklande över den lilla sjön vid 157:an.
Jag hade ganska stora förhoppningar om tillskott till artlistan inför besöket vid Bredgården men det blev en besvikelse. Nästan helt livlöst. Två kanadagäss och två tofsvipor. Det var allt. Körde vidare till Hössna och stannade för ett kikarspan i sluttningen ner mot maderna vid Önnarp. Invid vägen i en grantopp satt en dubbeltrast och spanade. Nere i dalen en stor flock starar och några vipor.
Sista stoppet gjorde jag vid ”Môsabögget” i Knätte. Där i Lindhagens nyskapade våtmark var våren på topp. Bra med fågel minsann. Tranor, gäss, gräsänder, krickor, många tofsvipor och ett bläsandpar. I fonden satt en varfågel... dagens andra alltså. Och i skogsbrynet sjöng en svartmes ut sina vårkänslor... Trots detta en rätt stillsam vårdag. Det fattades några grader på plussidan för att det skulle bli bättre fart. Den snåla kyliga vinden lade liksom sordin på varma känslor...


Bilden: Varfågel

Nya på listan idag:
Stare · Gråtrut · Varfågel · Sävsparv · Tofsvipa · Dubbeltrast · Kricka · Bläsand · Svartmes (58)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar