tisdag 21 mars 2017

Uselt flygväder


Idag har det varit det närmaste aprilväder som går att komma. Fast det fortfarande är mars. Valet att stanna inne idag var enkelt. Det avgjordes redan i morse när jag hämtade tidningen. Kallt och blåsigt. Jag har annars väldigt svårt för att vara inomhus. Vilket betyder att inomhussysslor ibland tenderar att inte bli gjorda. Idag tog jag dock itu med att måla fönsterbågarna till ladugården. De har stått i källaren och väntat på sista strykningen. Nu är det klart!
När jag gick för att hämta posten hade senaste numret av Gård & Torp dunkat in i lådan. Efter lunch tände jag i vedspisen i gamla huset. Lade mig på soffan under en tjock yllefilt och bläddrade förstrött i det nya magasinet. Utanför rasade den byiga vinden. Regnet blandades med stora slaskiga snöslabbor. Värmen från spisen gjorde mig lätt dåsig. Svepte den sista kaffeskvätten och tog en tupplur. När klockan var strax före halv sju var det nästan mörkt ute. Jag bröt min aftonvila och gick ut på stugbacken för att slå en drill. Där möts jag av ett fullödigt pissväder. Kaskader av blötsnö. Ryckvind och slöjregn. Men något annat var i antågande... Först fattade jag inte vad jag hörde. Tranor? Men vad tusan har de landat på åkern härutanför i skumrasket?! Just som jag skulle gå runt hörnet för att titta vad som stod på kom en flock med 30–40 tranor mitt över stugan i trädtoppshöjd... ivrigt trumpetande. Flocken löstes upp och jag såg genom grenverket på det stora ekarna hur flocken omformerade rakt ovanför Intagskullen... Sicket uselt flygväder!
 

Bild 1) Stugmys med kaffe och skorpor
Bild 2) Här kom tranorna men kameran låg i väskan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar