onsdag 1 februari 2017

Morrongäst

Två morgnar i rad har jag gästats av trädkryparen. Kring fågelmatningen vimlar det annars mest av mesar. Talgoxe, blåmes och entita. De tar för sig av solrosfrö direkt ur fröautomaten och kompletterar med några besök på min hemmagjorda ”talgboll”. Både jag och fåglarna har tröttnat på talgbollar som köpts färdiga. De burkar ofta bli hängande till långt framåt våren. Grå och äckliga. Om de inte blir nödmat åt någon glupsk skata som lyckas få bollarna med sig. Nej, istället  för köpebollar har jag tillverkat egna av vanligt margarin och havregryn. Jag hyvlar margarinet med osthyveln och varvar med gryn i en bunke. Sedan arbetar jag ihop gryn och fett till en klump. Fåglarna älskar den varianten. Billigt, enkelt och omtyckt. Jag lägger margarinbollen i en behållare av ståltråd. (En sån som är avsedd för köpebollar). Inga trista gröna plastnät mer som hamnar i naturen.
På marken runt foderplatsen sitter grönfinkar, grönsiskor och bergfinkar. Några av varje art. Tillsammans med en ensam koltrast tar de hand om alla frön som trillat ner.

Nötväckorna är väldigt slarviga och kastar ofta frön omkring sig. Precis som om de besutte en oändlig resurs. Men kanske är det en god gärning som de utför. Att dela med sig till de fåglar helst plockar sin mat på marken.
Att trädkryparen kommer fram till fåglematningen tolkar jag som att den vill ha lite sällskap så där på morgonkvisten. Stämma av läget. Lyssna på lite skvaller från mesarna för att strax därpå dra vidare på sitt näringssök.
Trädkryparen äter inget av det jag har lagt ut. Nej, den letar efter insekter som gömt sig på trädens bark. Både igår och idag gjorde kryparen samma rutt. Från den stora linden alldeles utanför, vidare till björken ovanför. Sedan nästa lind och nästa. Den scannar av träden. Söker sig i sprialform uppför stammarna. Trädkryparen bygger sitt bo bakom större barkflagor eller liknande. Holkar för trädkrypare skall vara byggda så att ingångshålet är på sidan helt nära trädstammen... så att fågeln kan krypa in... inte flyga. I somras fick jag ett par sådana holkar av vännen Börje. En har jag satt upp. Hoppas på att få vinterns morrongäst boende i holken... som sommargäst...


Nedre bilden är tagen 11 februari och inlagd här på bloggen den 13 februari.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar