torsdag 5 januari 2017

Vintermorot

En vecka in i januari och färska morötter direkt ur jorden är det möjligt? Ja, faktiskt! Idag har jag skördat drygt ett kilo saftsprängda, söta och goda rötter från egen odling. En del åts råa. En del blev stuvning. Metoden jag använder för att kunna låta morötterna stå kvar i jorden är utarbetad sedan länge. När lövet har fallit från träden brukar jag räfsa ihop en rejäl hög. Sedan sätter jag bambukäppar i varje ända av morotsraderna. Därefter lägger jag rejält med löv ovanpå. Helst knädjupt. När det sedan är dags att skörda är det bara att gå in vid första pinnen. Lyfta på lövet och gräva upp morötterna. Sen flyttar jag pinnen och håller på så sätt reda på var jag skall hämta nästa gång. Som en liten stuka men enklare.

Nya på listan idag:
Koltrast · Kattuggla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar