fredag 6 januari 2017

Nu är det klippt!


Idag har vi haft hjälp av vännen Christer att beskära äppelträd. Det är tre olika sorter som finns här i Skog. Lobo, Ingrid Marie och Alice. Lobo och Ingrid Marie sattes av min far. De har stått länge utan att utvecklas. Alice-trädet fick Martin som studentpresent av min farbror Sven-Åke och Elsy. Det har också stått och stampat i flera år och inte förrän under de senaste två har det börjat växa till. Skötseln på alla tre träden har varit eftersatt. Ja, ärligt talat... den har varit obefintlig. För att råda bot på det och få igång träden behövdes nu en rejäl uppgradering. Och framför allt en genomgång av grunderna i trädbeskärning. En kick framåt.
Måste erkänna att jag skäms för att jag inte tagit tag i detta tidigare. Min undanflykt och förklaring är att jag i min rädsla för att göra fel inte gjort något alls. Med facit i hand kanske det varit det allra bästa. Men nu var det verkligen hög tid. Att börja från grunden tillsammans med någon som kan känns både  spännande och inspirerande.
Att lära genom att göra är också det ojämförligt finaste sättet att förkovra sig. Med denna första beskärning kommer träden framgent, med säkerhet, få den uppmärksamhet de förtjänar. Beskäraren och träden i ett blivit vitaliserade... ett växande intresse har fått näring... och slagit rot... Det friska vintervädret med –8°C gav rosiga äppelkinder... 
Nu är det klippt!

– Tack Christer för ett par instruktiva timmar hos oss i Skog!


Nya på listan idag:
Stenknäck · Björktrast

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar